Autor | Wypowiedź |
2010-03-05, 20:22
Pomógł 0 raz(y).
|
Witam Na potrzeby projektu na uczelni zajmuję się analizą wpływu zróżnicowanego kształtu obręczy kół na chłodzenie układu hamulcowego. Analizy wykonuje w w programie SW 2009 SP3 w dodatku FlowSimulation. Mam kilka modeli felg, "ćwiartkę" auta, piate, tarcze itp. Na początek chciałem sprawdzić jakie wystepują opory na felgach i ku mojemu zdziwieniu felga pełna (pełne czoło obręczy, nie żadne ramiona czy inne kształty) ma największy opór, większy niż felga ramienna czy też innego kształtu. Liczyłem to na różne sposoby: -zadając prędkość kątową na samych modelach felg na felge (przepływ zewnętrzny) -w złożeniu z samochodem zadając prędkość kątowa na felge (przepływ zewnętrzny) - w złożeniu z samochodem i ścianą pod tym złożeniem imitującą powierzchnię po której się samochód porusza zadając prędkość kątową na felge (przepływ zewnętrzny) - w złożeniu z samochodem i ścianą pod tym złożeniem imitującą powierzchnię po której się samochód porusza zadając prędkość kątową na felge i prędkość przesuwania się powierzchni pod autem (przepływ zewnętrzny) - w złożeniu z samochodem i ścianą pod tym złożeniem imitującą powierzchnię po której się samochód porusza zadając prędkość kątową na felge i prędkość przesuwania się powierzchni pod autem oraz prędkość przesuwu auta (przepływ zewnętrzny) - powyższe analizy były wykonane również w psedo tunelu areodynamicznym żeby zdefiniować przepływ wewnętrzny, tutaj były również defioniowane przepływy powietrza z przedniej ściany tunelu Każdy element jest bryłą. Z wszystkich tych konfiguracji wynika, że felga pełna ma największy opór afeordynamiczny co przeczy logice. Stąd moja gorąca prośba o pomoc z tym problemem, męczę się z tym już dość długo, a coraz mniej czasu mam na wykonanie tego projektu, a ten problem rozwala mi cały projekt. Bardzo proszę o wszelkie sugestie i o pomoc. Pozdrawiam |
|
|
CSWP, CSWE, CSWI *** solid-blog.pl ***
2010-03-06, 09:21
Pomógł 406 raz(y).
|
Witam, Nie zajmuje się przepływami ale mam pewne spostrzeżenia. Na wyniki wpływa bardzo dużo czynników, od poprawnego przygotowania modelu, poprzez warunki brzegowe, parametry obliczeń itd. Wiem jak to jest w przypadku obliczeń statycznych, przykłądowo złe zagęszczenie siatki może przekłamać wyniki o połowę. Nie znam się na Flow, żeby się aż tak mądrzyć, jednak myślę, że jest to jedno z badań gdzie nie da się zastosować wersji zbytnio uproszczonej. Nie zgodzę się z tym, że koła pełne mają większy opór (tylko o jakim oporze rozmawiamy?). Poszukaj troche o rowerach, ogólnie o kolarstwie i o sprzęcie do jazdy na czas. Koła szprychowe/z ramionami powodują lokalne zawirowania powietrza zwiększające opory. Być może w pojazdach mechanicznych te zawirowania są ważniejsze bo należy uwzględnić jeszcze chłodzenie tarcz. Na pewno coś podpowiedzą Ci osoby, które w profesjonalnych projektach używają Flow. Nie mniej wydaje mi się, że uzyskanie poprawnych wyników wymaga znajomości wielu zagadnień i dużego doświadczenia w zagadnieniach aerodynamiki. |
|
|
2010-03-06, 12:00
Pomógł 0 raz(y).
|
Właśnie o to chodzi co zauważyłeś, że tak w przyrodzie jest, że koło szprychowe powoduje większe zawirowania, ALE jakbym nie liczyl, jakich warunków brzegowych nie definiował to w Flow tak nie wychodzi. Modele byłu robione kilkukrotnie. Ja też się z tym nie zgadzam, ale tak we Flow wychodzi, i stąd moje pytanie, co może powodować takie przekłamanie. Liczyłem kilka felg, pełną, 5 ramieną i taką z wyciętymi jakby 4 eleiptycznymi "otworami" i najmniejsze wyniki osiągneła felga 5 ramienna (w odniesieniu do śmiegieł wiatraka, to jest poprawnie) następnie felga z otworami i najgorzej wypadła felga pełna, co przeczy szytkiemu tak jak mówisz, gdyż taka felga nie powinna powodować zawirować powietrza, a jedynie dmuchać to powietrze w góre. Nawet tak jak mówiłem puszczając samą felgę jako real wall i dać jej prędkość kątową, to felga pełna otrzymuje za duże wyniki, niż wynika to z praw fizyki. |
|
|