SolidWorks >> CAE - Simulation >> Dziwne rzeczy w FlowSimulation
Autor Wypowiedź
2010-03-05, 20:22
Pomógł 0 raz(y).
Witam
Na potrzeby projektu na uczelni zajmuję się analizą wpływu zróżnicowanego kształtu obręczy kół na chłodzenie układu hamulcowego.
Analizy wykonuje w w programie SW 2009 SP3 w dodatku FlowSimulation. Mam kilka modeli felg, "ćwiartkę" auta, piate, tarcze itp.
Na początek chciałem sprawdzić jakie wystepują opory na felgach i ku mojemu zdziwieniu felga pełna (pełne czoło obręczy, nie żadne ramiona czy inne kształty) ma największy opór, większy niż felga ramienna czy też innego kształtu.
Liczyłem to na różne sposoby:
-zadając prędkość kątową na samych modelach felg na felge (przepływ zewnętrzny)
-w złożeniu z samochodem zadając prędkość kątowa na felge (przepływ zewnętrzny)
- w złożeniu z samochodem i ścianą pod tym złożeniem imitującą powierzchnię po której się samochód porusza zadając prędkość kątową na felge (przepływ zewnętrzny)
- w złożeniu z samochodem i ścianą pod tym złożeniem imitującą
powierzchnię po której się samochód porusza zadając prędkość kątową na
felge i prędkość przesuwania się powierzchni pod autem (przepływ zewnętrzny)
- w złożeniu z samochodem i ścianą pod tym złożeniem imitującą
powierzchnię po której się samochód porusza zadając prędkość kątową na
felge i prędkość przesuwania się powierzchni pod autem oraz prędkość przesuwu auta (przepływ zewnętrzny)
- powyższe analizy były wykonane również w psedo tunelu areodynamicznym żeby zdefiniować przepływ wewnętrzny, tutaj były również defioniowane przepływy powietrza z przedniej ściany tunelu
Każdy element jest bryłą.
Z wszystkich tych konfiguracji wynika, że felga pełna ma największy opór afeordynamiczny co przeczy logice.
Stąd moja gorąca prośba o pomoc z tym problemem, męczę się z tym już dość długo, a coraz mniej czasu mam na wykonanie tego projektu, a ten problem rozwala mi cały projekt.
Bardzo proszę o wszelkie sugestie i o pomoc.
Pozdrawiam
 
CSWP, CSWE, CSWI *** solid-blog.pl ***
2010-03-06, 09:21
Pomógł 405 raz(y).
Witam,
 Nie zajmuje się przepływami ale mam pewne spostrzeżenia. Na wyniki wpływa bardzo dużo czynników, od poprawnego przygotowania modelu, poprzez warunki brzegowe, parametry obliczeń itd.  Wiem jak to jest w przypadku obliczeń statycznych, przykłądowo złe zagęszczenie siatki może przekłamać wyniki o połowę.
Nie znam się na Flow, żeby się aż tak mądrzyć, jednak myślę, że jest to jedno z badań gdzie nie da się zastosować wersji zbytnio uproszczonej. Nie zgodzę się z tym, że koła pełne mają większy opór (tylko o jakim oporze rozmawiamy?). Poszukaj troche o rowerach, ogólnie o kolarstwie i o sprzęcie do jazdy na czas. Koła szprychowe/z ramionami powodują lokalne zawirowania powietrza zwiększające opory. Być może w pojazdach mechanicznych te zawirowania są ważniejsze bo należy uwzględnić jeszcze chłodzenie tarcz.
Na pewno coś podpowiedzą Ci osoby, które w profesjonalnych projektach używają Flow. Nie mniej wydaje mi się, że uzyskanie poprawnych wyników wymaga znajomości wielu zagadnień i dużego doświadczenia w zagadnieniach aerodynamiki.
 
2010-03-06, 12:00
Pomógł 0 raz(y).
Właśnie o to chodzi co zauważyłeś, że tak w przyrodzie jest, że koło szprychowe powoduje większe zawirowania, ALE jakbym nie liczyl, jakich warunków brzegowych nie definiował to w Flow tak nie wychodzi. Modele byłu robione kilkukrotnie. Ja też się z tym nie zgadzam, ale tak we Flow wychodzi, i stąd moje pytanie, co może powodować takie przekłamanie. Liczyłem kilka felg, pełną, 5 ramieną i taką z wyciętymi jakby 4 eleiptycznymi "otworami" i najmniejsze wyniki osiągneła felga 5 ramienna (w odniesieniu do śmiegieł wiatraka, to jest poprawnie) następnie felga z otworami i najgorzej wypadła felga pełna, co przeczy szytkiemu tak jak mówisz, gdyż taka felga nie powinna powodować zawirować powietrza, a jedynie dmuchać to powietrze w góre. Nawet tak jak mówiłem puszczając samą felgę jako real wall i dać jej prędkość kątową, to felga pełna otrzymuje za duże wyniki, niż wynika to z praw fizyki.
 

PSWUG

Strefa Resellera

Publikuj

Społeczność

Ankieta

Linki

RSS

BOT