SolidWorks >> Modelowanie części >> Modelowanie powierzchniowe
Autor Wypowiedź
Solidworks
2013-10-02, 08:10
Pomógł 0 raz(y).
Witam

Zmagam się z zamodelowaniem pokrywy urządzenia powierzchniowo (mam już wersję zrobioną operacjami bryłowymi, ale jest ona trudna do modyfikowania, a ostateczny kształt muszę dopiero uzyskać).

Nie jest dla mnie jasne od których krzywych/powierzchni powinienem zacząć.

Załączam wstępny szkic i zdjęcie wzorca. Z góry dziękuję za uwagi :)



 
CSWP, CSWE, CSWI *** solid-blog.pl ***
2013-10-02, 08:59
Pomógł 405 raz(y).
Chętnie pomogę ale nie widzę żadnych załączników.

Tutaj jest opis jak wstawiać obrazki lub inne pliki: http://www.pswug.info/forum/7/Zasady_FAQ/362/Umieszczanie_obrazkow_na_forum/
 
Solidworks
2013-10-02, 13:22
Pomógł 0 raz(y).
O dwa kliknięcia za mało. Już poprawione. :)
 
CSWP, CSWE, CSWI *** solid-blog.pl ***
2013-10-02, 14:34
Pomógł 405 raz(y).
W mojej ocenie ten model nie wymaga modelowania powierzchniami, może z wyjątkiem tych narożników.

Zawsze należy spojrzeć na bryłę, jak wyglądała przed przycięciem, tzn. że wszystkie odcięte ściany robimy raczej na końcu a nie od razu w szkicu bazowym. Samą bryłę można uzyskać poprzez wyciągnięcie ze szkicu 2D w jednym kierunku (szkic leżący w przekroju góra - dół płaszczyzny symetrii) i lekkie zgięcie lub deformacją punktową. Później pochylenie na boku, pogłębienie centralne można uzyskać wyciągnięciem wycięcia. Narożnik na boku można odciąć szkicem przez obrót albo odciąć powierzchnią, która może być rozciągnięta na szkicu 3D. Ponieważ obiekt jest symetryczny odbijamy na końcu lustrem scalając bryły.

 
Solidworks
2013-10-03, 08:05
Pomógł 0 raz(y).
A gdybym chciał się pobawić powierzchniowo? ....bo wersję bryłową posiadam, a problem polaga na tym, żeby wykonac detal podobny, ale ładniejszy. Detal ten musi współgrać z drugim elementem z tworzywa (pokrywą górną), która ma mniej regularne kształty. Chcę wypróbować modelowanie powierzchiowe, żeby swobodniej manewrować wyglądem. (Mam rację, że będzie swobodniej?)
 
SOLIDWORKS 2018
2013-10-03, 08:43
Pomógł 43 raz(y).
Nalpiej zapoznąć się z samouczkiem w Solidworks (w helpie jest), żeby przełamać pierwsze opory w projektowaniu powierzchniowym. W zasadzie kilka wieczorów wystarczy, żeby załapać o co chodzi. Potem to już leci.
 
CSWP, CSWE, CSWI *** solid-blog.pl ***
2013-10-03, 09:26
Pomógł 405 raz(y).
A to już Piotr wspomniał - są samouczki (do powierzchni akurat średnio ciekawe), jest wiele materiałów w necie, wiele filmów na YT i myślę, że od tego należy zacząć.

Co do kwestii designu, mając już umiejętności w modelowaniu powierzchniowym można dowolnie kreować wygląd. Natomiast to zawsze są aspekty estetyki, dobrania linii, dopasowania dwóch czy więcej elementów, żeby było widać - że to jeden produkt a nie od dwóch różnych kompletów. Ale tego raczej się nie da nauczyć, no może na wzornictwie...

Jak zaczniesz coś robić i pojawią się konkretne pytania - pisz. Jedna tylko sugestia, wyobraź sobie pełną bryłę i nie staraj się od razu robić wypukłości. Zazwyczaj powstają one poprzez dodanie/odjęcie geometrii i tak o wiele lepiej jest to robić (również na powierzchniach).
 
Solidworks
2013-10-09, 11:16
Pomógł 0 raz(y).
Dziękuję za rady. Spróbowałem powojować i mam pytanie - jak najlepiej wykonać naroża? Czy górny róg mogę zrobić jedną operacją?? Czy najpierw zrobić środkowy fragment rogu - wypełnić przestrzeń między promieniami, as potem zasklepić pozostałe dwa trójkaty?

Jak najlepiej zabrać się za dół, żeby był zbliżony do pierwszego screena.



 
CSWP, CSWE, CSWI *** solid-blog.pl ***
2013-10-09, 11:31
Pomógł 405 raz(y).
Myślę, że można całe wypełnienie wykonać w jednej operacji (z narożnikiem), ale można to też robić oddzielenie, zależy jaka jest granica i ile jest krawędzi. Czasem po prostu są różnice w ilości krawędzi na górze i dole i wirtualne łączniki powodują skręcenie. Na tym górnym obrazku tak jest, tam gdzie jest różowy łącznik jest jedna ciągła krawędź, a po drugiej stronie trzy. Być może w tej sytuacji to nie koliduje.

Reasumując, nie ma jednego idealnego rozwiązania, trzeba je dobrać do konkretnej sytuacji. Często taki narożnik można wykonać wypełnieniem powierzchni i wychodzi super.
 
Solidworks
2013-11-15, 09:21
Pomógł 0 raz(y).
Witam

Tym razem mam problem ze zrobieniem skorupy. Powierzchnię w całości zamodelowałem powierzchniowo. W kilku miejscach (narożniki, miejsca styku rogów dwóch powierzchni) wykrywa b. małe promienie (np. 0,00005) mimo, że powierzchnia jest styczna do wszystkiego wokół. Skorupa 1mm generuje się, a 3mm nie (2mm też nie).



Na wszystkei sposoby próbowałem poprawiać te miejsca, ale co chwilę znajduje nowe, a tych już nie jestem w stanie usunąć. Czy należy przejmowac się wszystkimi "małymi promieniami", czy tylko śnianami, których "nie udało się odsunąć"? Skorupę 1mm generuje, ale też pokazuje okienko ostrzegawcze zanim to wykona.
 
Wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy, ponieważ wiedza jest ograniczona
2013-11-15, 11:10
Pomógł 4 raz(y).
Witam, też mam często problemy z tą operacją w SW nawet zgłaszałem to w programie beta ale dostałem odpowiedź że to tak ma działać :) ciekawe że w innym sofcie tak nie działa ale wracając do tematu.

Spróbuj ewentualnie odsunięcie powierzchni o wartość 0mm i potem pogrub czasem obchodzę ten komunikat niemożności generowania skorupy w ten sposób.

lub

Odsuniecie powierzchni o odległość 0mm i cięcie powierzchnią bryły

lub

Odsunięcie powierzchni o zadaną grubość skorupy, podocinianie jej i potem "obszycie całości " i formowanie bryły z powierzchni - często tak robię gdy promienie "giną" po próbie np. pogrubienia lub generowania skorpy. (wiem że ta opcja jest najbardziej czasochłonna)
 
CSWP, CSWE, CSWI *** solid-blog.pl ***
2013-11-15, 11:20
Pomógł 405 raz(y).
Koledzy, no proszę Was...

W każdym programie działa to tak samo, jeżeli są zbyt małe promienie (tu ma znaczenie jeszcze czy wewn. czy zewn.) to nie da się ani odsunąć powierzchni ani wykonać skorupy - która bazuje na tym samym mechanizmie. Nie jest to wina programu tylko użytkownika.

W menu narzędzia > Sprawdź można zarówna dla brył jak i powierzchni znaleźć miejsca z minimalnym promieniem.

Czasem trzeba oczywiście odsuwać po kawałku powierzchnie, przycinać, wydłużać i jeszcze raz przycinać - ale zazwyczaj lepiej jest dopracować geometrię bazową np. przez zwiększenie długości styczności lub zwiększenie promieni - jeżeli było to wykonane zaokrągleniem.

Tak, że wersja Beta nie ma nic do tego - chyba, że w ogóle operacja nie działa, ale to już inna kwestia.
 
Wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy, ponieważ wiedza jest ograniczona
2013-11-15, 14:23
Pomógł 4 raz(y).
Rozumiem, wiekszość operacji działa tak samo w różnych programach ale akurat w SE przynajmniej jeden przypadek działał a w SW nie i to w odniesieniu do operacji skorupa - dla mnie to tylko wynik tego, iż możliwe że podczas "odsunięcia" jakie robi się podczas skorpu program przycina / uraszcza np któreś promienie ale to nie o to tutaj chodzi.

Co do programu Beta chodziło tylko o to, że zostało potwierdzone że operacja jest wykonywana błędnie przez program ale akurat takie jest działanie programu w tym konkretnym przypadku i nic się nie da zrobić.

Jeśli chodzi o zmianę promeni czasem się nie da i pozostaję metody jak docinanie powierzcni :)
 
CSWP, CSWE, CSWI *** solid-blog.pl ***
2013-11-15, 15:04
Pomógł 405 raz(y).
Andrzeju, no może się zdarzyć jakaś różnica w połączeniu odsuniętych powierzchni, ja raczej odniosłem się ogólnie. Każdy program ma swoją tolerancje krzywej i może to wpływać na wynik, aczkolwiek SW i SE bazują na tym samym jądrze parasolida.

Nieraz są jakieś mikro-nieciągłości na krawędziach, można to wykryć analizą odchylenia i też będzie problem ze skorupą.

Po prostu tworząc elementy cienkościenne trzeba uwzględnić fakt, że detal może powstać przez skorupę lub pogrubienie i nie da się aż tak dowolnie formować kształtu.

A co do wersji Beta - jasna sprawa, chodziło mi o to, że nie przypominam sobie sytuacji, żeby np. nie działała skorupa dla grubości np. 2mm w wersji Beta, a w poprzedniej już działała. Zazwyczaj mam porównanie bo nigdy nie instaluję wersji nowszej bez pozostawienia starszej - przynajmniej do SP2.0
 
Solidworks
2013-11-18, 10:08
Pomógł 0 raz(y).
Pierwsza metoda nie prszyniosi efektów. Drugiej nie rozumiem (Jeśli odsunę tylko o 0mm, to czym mam obiąć bryłę?). Trzeciej nie próbowałem.

Chciałbym doprowadzić powierzchnię do stanu, kiedy uda się wygenerowac skorupę "jednym kliknięciem".

Nie potrafię usunąć czarnych fragmentów naroży. Czy to z ich powodu SW nie potrafi odsunąć powierzchni? Czy może być coś jeszcze nieprawidłowego w danym fragmencie powierzchni, kiedy są jedynie dwa komunikaty dotyczące jednego fragmenu (o minimalnym promieniu i niemożności odsunięcia).





Używam SPRAWDŹ, wiem gdzie są minimalne promienie, ale nie potrafię ich usunąć. Przykładowo prawy górny róg - trzy promienie R3 są "powleczone" powierzchnią (próbowałem po profilach, wg granicy, po ścieżce) - za każdym razem zostaje czarny punkcik (styczności do ścian są dane).

- prawy górny róg

(Akurat ten screen nie ma danej krzywej prowadzącej po R3 na płaszczyźnie poziomej, bo to kolejna próba. ...za każdym razej zostaje czarny punkcik)
 
CSWP, CSWE, CSWI *** solid-blog.pl ***
2013-11-18, 11:44
Pomógł 405 raz(y).
Wrzuć tutaj plik - będzie wszystkim łatwiej wskazać przyczynę:)
 

PSWUG

Strefa Resellera

Publikuj

Społeczność

Ankieta

Linki

RSS

BOT